mandag 21. oktober 2013

Art nr 79, Rødknurr

På lørdag så var planen å driftfiske etter Rødknurr, slettvar og piggvar.
Værmeldingen var rett og slett demotiverende, 5-6 m/s med vind hele dagen og regn, ikke akkurat fine forhold i en 13fots pioner med åpent hav rett ved fiskeplassen.

5-6m/s med vind stemte ikke, det var oppimot det dobbelte visse stunder på dagen, men det ble en fantastisk tur på sjøen, ihvertfall fangstmessig.


Etter 2,5 kilometer i noenlunde røff sjø så kom vi frem på stranden vi skulle drifte på i dag.
Første driftet leverte en rødspette hos meg, ikke særlig stor, så den ble satt fint tilbake uten veiing og fotoseanse. Tok egentlig lite bilder denne dagen pga regnet og bølge som skvulpet over båtrekkene strot sett hele dagen.

2 fisk skillte seg derimot ut og fortjente en liten fotoseanse med mobilen.
Etter en 5-6 drift så nappet det litt aggresivt på min stang og eg fikk opp min første rødknurr, ekstremt kjekt når target-art sitter, målrettet artsfiske er ekstremt gøy og givende!
Fisken var ikke særlig stor (ble ikke veid) men bildet ble det:

Min første Rødknurr

Eg satt bare og smilte i båten og Øystein som var med på tur i dag satt bare å lo av meg, eg var fornøyd med turen allerede, mildt sagt.
Øystein har mange Rødknurr fra tidligere turer, men han fikk en i dag han og, samme størrelse som den på bildet.

Drifta en del timer til og plutselig ble det tungt i stangå mi, eg trodde det va ein torsk pga tyngden, men det var mye liv i andre enden.
Ble litt panikk i båten når vi så hva som kom glidende gjennom vannet, en meget fin Rødknurr. Vi så bare de digre finnene med blåe kanter kom mot båten og inn i håven. Ufattelig digg fisk og nå var ihvertfall turen reddet!

Denne fisken måtte veies for det var garantert specimenfisk, og vekten bekreftet dette. 1160 deilige gram, drømmefisk!



Så nå mangler jeg bare 1 ny art til i år så er målet mitt nådd, hva skal det bli montro?

Jeg skal prøve å få til en tur til Bergen iløpet av ett par uker. der skal det fiskes etter vederbuk, havmus og havål. håper at det blir minst en ny art på turen dit :)

3 kommentarer:

  1. Fantastisk kul den rødknurren, spesielt i den sizen :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Håpe dokk e like heldige på fredag :)
      Satse på at været blir bedre, for båten min er ikke særlig kjekk i altfor dårlig vær :P

      Slett
  2. Nei d ser litt tynt ut, men skal en del vær til før me droppe d^^

    SvarSlett