torsdag 16. oktober 2014

Art nr 95, taggmakrell

På mandagen så tikket det inn bilde av en taggmakrell på norske artsfiskere sin facebookside.
Raphael hadde vært på tur, og han hadde havnet midt i en stim med små taggiser, her var det bare å komme seg ut ASAP! Taggmakrell er en av de vanligste saltvannsartene jeg mangler på listen min, så jeg var meget giret på å få krysset den av. Desverre så ble jeg sittende fast hjemme med unger helt frem til torsdagen.

Kjørte ut til Hommersåk direkte etter jobb og sprang ut til plassen de hadde funnet taggmakrellen dagene før. Men som jeg fryktet, det var helt dødt, kun masse stor lyr og grov sjø ørret som svømte frem og tilbake. Jeg gikk og leitet mellom båtene og bryggene i over en time før jeg endelig kom over en stim, slapp ned sabiki #14 agnet med reke, og viftet den foran ansiktet på fisken, noen var bortpå og smakte litt, men de var langt ifra gira på å bite over. Eg tok en lett spurt bort til fiskevesken min og knyttet ett nytt enkelt tackle. #20 agnet med reke og ett lite splitthaggel. Leitet i en ny halvtime før eg fant stimen igjen, og når eg slapp ned det nye tacklet så var de bortpå med en gang, ett par sekund senere så holdt eg en liten taggmakrell på 29,8 gram i hendene.



Tok ett par til etterpå, men så skjedde det noe ganske drøyt, en gigantisk sjø ørret kom svømmende og begynnte å jage taggmakrellen i ett sinnsykt tempo. Sjø ørret hadde nok vært oppi en elv eller noe for den var helt mørk og hadde skikkelig krok kjeft. Dette synet gjorde at jeg ble stående i 3 timer til. Frilinet taggmakrell tiltrekker seg mye stor fisk, men de er ikke så sykt gira på å hugge skikkelig. Jeg fikk ett par hugg på taggmakrellen, men ved begge tilfellene så bommet sø`en på de 2 trebblekrokene jeg hadde satt i ryggen og halen til taggmakrellen.

Alt i alt en skikkelig deilig høstdag, helt vindstille og fin temperatur. Merket at jeg må begynne å kle på meg mer enn genser når jeg fisker, klokken halv 7 på kvelden var det ikke mer enn 5 grader ute, og eg va ganske så frossen etter en hel ettermiddag på flytebryggene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar