fredag 7. september 2012

Havbrasme på Snorre A

Har gått gjennom litt gamle rapporter på Fiskersiden.no igjen og fant min første rapport.
Det er fra når jeg jobbet på Snorre A.
Her er den :)


Reiste ut på Snorre A for 9 dager siden, er midt i en shutdown så er ganske travelt,og da blir det selvfølgelig lange dager på jobb.
men dag 9 så fikk jeg 2 timer fri, endelig fiske mulighet!

Sprang ut til de 2 snellene som vi har her ute, og der står det jo selvfølgelig 4 polakker, *****!
Sto der og kikka på i ett kvarter og de fikk ingenting, de var heldigvis ikke tålmodige så rundt halv 8 ga de opp.

1 1/2 time igjen til jobb, bare å hoppe i det, jeg valgte snella med ein svenskepilk og 2 røde gummi makk, den andre snella hadde ei skiftenøkkel til lodd, så det var ikke ett vanskelig valg.  :thumbsup:

Hadde forhørt meg her ute blandt fiskerne, og de sa at seien var viktig å få først, ta opp ett par og bruk dem som agn, slipp helt ned (ca 300 meter) og vent på stor langen.
Med tanke på at jeg ikke hadde så god tid så valgte jeg å skippe agnet og gå rett ned til bunns, brukte en evighet på å komme meg ned, men til slutt så var jeg der.
Fisket meg sakte men sikkert opp, var ekstremt mye strekk i snøret, så hvor mye av pilkingen min som kom ned til sluken og gjorde utslag der nede vet jeg ikke.

Etter ca en halvtime så nærmet jeg meg overflaten, tok opp alt og sjekket utstyret, merket at snellen ble ekstremt tungt på slutten pga for mye sen på spolen, dette er jo ikke helt bra tenkte jeg.
La merke til at jeg hadde vært litt for rask med oppsveivingen, alt senen hadde lagt seg på høyre side og dermed fullt opp hele "snella".
Godt at jeg merket det når det ikke var fisk på, en viktig lekse skulle det vise seg.

Slapp alt ut igjen og gikk ned til bunn igjen, slapp i rykk nedover og når jeg nærmet meg 75-100 meter så kjennte jeg ett lite rykk, kjennte godt etter og det var noe lite på, vurderte å bare la den være og fiske videre.
Plutselig smallt det, kjennte ett par KRAFTIGE rykk og så gikk det kraftig nedover.

Jeg slapp ut senen jeg hadde i hånden og heiv meg over snella, begynnte den lange veien opp mot overflaten, dette gikk seint, ingen brems eller noe hjelpemiddler, bare ett hjul med sene rundt.

Gikk sakte men sikkert opp og plutselig skimtet jeg ikke bare 1 fisk, men tre stk glimtet nede i vannet, så ikke hvilken fisk det var, en helt ukjennt art for min del, jeg kjennte jeg ble skikkelig gira og ekstremt varm!
Hvordan i ******** skulle jeg få disse opp på riggen, det er jo sikkert 15 meter fra plattformen jeg stop på og ned til vannflaten.
Hadde ikke forventa 3 fisk, ikke på den størrelsen ihvertfall!

Låste av snella og sprang og hentet ett par hansker, tok tak i senen og begynnte å dra opp, dette var tungt, og vondt!
Ca 10 kilo, opp 15 meter og bare sen i hendene, pluss fisken var vill og sprellet som ville F!

Nærmet meg plattforme, kun ett par meter igjen nå, men da skjedde det uungåelige, den øverste fisken datt 10 meter ned og traff vannet med ett plask, *****! hva skal jeg gjøre nå da, bestemmte meg å bare gi alt og prøve å få de over rekkverket!

3 meter, 2 meter, 1 meter! YES!!! Begge fisk tryggt over rekkverket, PUST! Jeg er svett og andpusten, helt slått ut. For en nydelig fisk! ligner på en overvokst piraya, sølv, lilla og svart i fargen og skikkelig tynn! Aldri sett denne arten før, så 1 stk ny art, sweet!


Rundt hjørnet kommer det en engelsk mann og ser dumt på meg før han mumler: "arent u gonna kill em?!"
Svarte fint at jeg vill ha 10 sekund me pust så skal jeg ta dem, heiv dem opp på sløyebenken, tok og bløggde dem, og tok ut innmaten. Engelskmannen stod der fremdeles, så like dumt på meg og mumlet igjen: "aren`t u gonna kill them, they`r still alive!"
jadda, fisk uten innmat og hodet skåret halveis av,prøvde å forklare han at det bare var kramper, men tror ikke han forstod så mye.

Akuratt da slo det meg, jeg har jo ikke kamera med meg ut! NEI! den rå fisken, og ingen måte å dokumentere det på, typisk! men men, sånn som skjer det! Begynnte å sløye fisken, og da kommer det ei dame fra cateringen ut og lurer på om jeg har fått flyndre, jeg ler litt inni meg og sier at jeg ikke er helt sikker på arten, men er ganske sikker på at det ikke er flyndre. Fortalte og til min store ergelse at jeg ikke har kamera, da smilte hun fint og sa at hun hadde kamera, hun kunne springe og hente det og ta ett par bilder :huh:

Kom inn på kontoret dekket i blod og svette, der lo dem godt når de så meg. Fortalte dem historien min,og de visste godt hvilken fisk det var! De fikk en haug med dem i vinter og de sendte bilde rundt til akvarium og forskere rundt i landet for å få svar på hvilken fisk det var snakk om. Det viste seg at det er hav brasme. Flott! Trodde ikke dette var en fisk å få i norsk farvann, men nå er vi jo langt ute i nordsjøen og.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar