mandag 18. februar 2013

Isfiske i Frafjord

Har snakket om å besøke sjøisen igjen nå i nesten en uke, forrige tur til Botne ga mersmak så dette skulle prøves igjen (Rapport fra Botne, trykk her)

Vi ble enige om at vi skulle prøve oss på Frafjord isen, selv om isen ligger god og tykk i de fleste fjordene i området så er Frafjord en spennende plass for de som mangler en del av de vanlige artene.


Jeg skulle fiske med 2 kompiser, og vi skulle møtes i 8 tiden, han ene klarte ikke holde seg så han kjørte hjemmenifra allerede i 6 tiden, så han hadde fått 2 kloskater før jeg var ute på isen.

Tommy med 2 fine kloskater tatt med 5 minutts mellomrom

Jeg rigget fort opp og fisket i samme område,på rundt 85 meters dyp, men vi fikk ikke flere kloskater, nå hadde Hågjelen komt inn, og den dominerte veldig, det beit med en gang agnet traff bunn, og ikke var den særlig stor heller.

Vi fisket videre i ett par timer på samme plassen, men det ble bare mer og mer slimål, så vi bevegde oss lenger ut på dypere vann, vi endte opp på 107 meter, her var det desverre helt dødt en stund men vi fikk noen hvittinger til slutt.





Jeg hadde hørt at de tok en god del lusuer dagen før så eg gikk og fisket langs fjellsidene i håp om å plukke en ny art, jeg fikk aldri lusueren, men jeg er 99% sikker på at jeg fikk Øyepål, desverre så lot eg den ligge på isen og før eg fekk tatt bilde av den så hadde møkene forsynt seg, jeg fører ikke opp nye arter med mindre eg har bilde av dem, så denne blir ikke ført opp på artslistå mi :(

Nå hadde vi latt den første plassen fått hvile noen timer, så vi gikk tilbake til Kloskate hullene.
Rigget opp 2 stenger med agn på bunn og 1 stang me Sabiki hekkle til aktivt fiske etter flere Øyepål.
Agnet fikk ikke fred ifra slimålen, og hver gang vi dro opp tacklet så hang det slimål på en renspist krok :(
Jeg fikk en del hvitting på sabbiki hekklet, så jeg prøvde å bytte ut silden, makrellen og brislingen med en litt mindre fet fisk som agn. Gjett om dette funket, kroken fikk ligge ifred fra slimålen og ikke lenge etter begynnte det å nappe i stangen. Jeg ga fisken god tid før eg satte tilslag og der va det fast fisk i andre enden.
Etter en liten stund så viste fisken seg i hullet og eg kunne lande min første Skate, en vakker kloskate på 640 gram. Dette skulle vise seg å være ny klubbrekord også, så dette var en fin bonus :)



 Dette skulle vise seg å bare være begynnelsen på det vi kan kalle en "kloskate bonanza"
2 minutt etter agnet mitt traff bunn så begynnte det å tikke ut sen ifra snellå mi igjen og nok en fisk satt på kroken, denne satt ikke i munnen, men var krokt i gatthålet, nok en Kloskate.
3-4 minutt etter agnet traff bunn igjen så begynnte vi bare å le, nok ett typisk skatenapp og fast fisk.
Ikke fullt så stor som den første fisken men denne var kroket korrekt, den fikk friheten tilbake uten veiing og fotografering.
Jeg slapp ikke ned igjen nå, tenkte jeg skulle la de andre få bruke hullet og la dem og få Kloskate, noe de begge gjorde. 7 Kloskater på en dag, i ett område på 5x5 meter, helt sykt.

Nå hadde jeg fått kloskate, så nå gikk jeg over til sabbiki stangen igjen, #12 krok agnet med små makrell biter og ned på 85 meters dyp for å se hva som svømmte rundt der nede.
Det ble ingen Øyepål, desverre. Jeg fikk masse hvitting og sypike derimot.
Plutselig kjennte eg ett lite napp, veldig forsiktig, og eg kjennte fisken satt på kroken, kunne dette være rett art!?
Jeg sveivet alle 85 metrene opp forsiktig og eg sko likt å hatt bilde av trynet mitt når eg så ka fisk så hang på kroken, en strømsild. jeg flekka den opp av hullet, og ikke lenge etter datt den av, på isen heldigvis.
Ny art var ett faktum og en ekstremt kul art også :)

Art nummer 48, strømsild
 Jeg landet aldri helt etter denne arten kom opp, jeg satt liksom bare å smilte resten av kvelden, for en avsluttning!
Fikk desverre aldri Øyepål eller Lusueren, men hva gjør vel det når man har fått to nye råe arter :)

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, dette ga mersmak og dette skal prøves igjen!


4 kommentarer:

  1. Coolt med strømsilden :) Grymt fiskat med alla kloskaterna också!

    SvarSlett
    Svar
    1. va, det var utrolig å få strømsild der, ble ganske paff når den viste seg i hullet. Kloskate fisket er jo helt utrolig der inne, det må være vannvittige mengder av dem!

      Slett