fredag 13. juni 2014

Art nr 88, tunge

Kvelden jeg tok panserulke så kom vi over en liten babytunge på slutten av kvelden.
Dette ga meg håp om at tungene var på vei inn igjen, vi fant ett par tunger i mai når vi begynnte å vade, men plutselig så var de vekk. Mesteparten fikk krysset av arten på listen sin, men jeg fikk aldri hilse på arten selv.

Den lille tungen var nok til at jeg ville tilbake kvelden/natta etter. kvelden før hadde jeg ikke hatt skikkelig tungeagn, og det så relativt dårlig ut denne kvelden også. Ingen sandmakk å se, og det var maks lavvann. Turen gikk derfor til en annen strand etter piggvar.
Tommy hadde hatt en fantastisk kveld dagen før og han hadde fått 7 piggvar, og han hadde sett enda fler.

Heiv oss i bilen og kjørte de 10 minuttene til den andre stranden og her var det lav vann og flatt hav. perfekte forhold. 10 minutt etter vi hadde vadet uti så kommer eg over en litt rar flyndre, den er liten, men eg gjennkjenner arten øyeblikkelig, det er en tunge på rundt 50 gram.

Jeg har bare med meg store kroker og jigg ut siden vi skulle gå etter pigg og slettvar.
Ropte på Tommy og han hadde heldigvis en #14 krok tilgjengelig.
Sandmark hadde vi heller ikke, men en bit av en strandreke fikk duge, jeg måtte jo prøve i det minste.
Fisken viste interesse, men jeg fomla det til, kroken var litt i det største laget. Lot agnet ligge en stund og jeg så på mens tungen gomla i seg rekebiten. jeg satt ett forsiktig tilslag og fisken ble med opp.

Deilig med uventa fangst på denne stranden, vi har ikke sett tunge her før, så det er kjekt å se at de er på plass. Forhåpentligvis kommer de større inn snart :)

Jeg fikk kun tatt ett par bilder før fisken spreller og eg mister den uti. Fikk ikke veid eller målt fisken, men det er ikke så farlig når den er så liten.

Babytunge, min art nr 88 :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar